Вірус на ринку: Як живеться українським юристам під час пандемії?

Пандемія значно вплинула на економіку, зачепивши й ринок юридичних послуг. Звичні моделі взаємодії з клієнтами змінилися з огляду на карантинні обмеження, зросли вимоги до правників, клієнти почали заощаджувати на вартості юридичних послуг, а правникам доводиться шукати можливості для створення додаткової цінності своїх послуг.

Ми вирішили дослідити, як змінилася робота юристів – працівників юридичних фірм, інхаузів та самозайнятих адвокатів – які складнощі постають перед ними та які шляхи їх вирішення вони знаходять. Для цього опитали кілька сотень правників та отримали дані про те, як юридична професія адаптується до нових умов.

По-перше, з’ясувалося, що попри загальну тенденцію переходу на віддалений режим роботи, більшість опитаних українських юристів продовжує працювати в «докарантинних» умовах. Так 47% респондентів повідомили, що працюють в офісі, 37% – поєднують роботу в офісі та віддалено, і лише 16% – повністю перейшли на онлайн-режим.

Це можна пояснити тим, що бізнес постійно потребує юридичної допомоги. Багато компаній не були готові змінити робочі процеси, а тому працюють у звичайних умовах, які існували до початку пандемії. Між тим, 42% юристів добре розуміють, що потрібно пристосуватися до нових умов, а тому всі важливі справи намагаються обговорювати телефоном чи онлайн, а фізичні контакти мінімізувати. 36% опитаних заявляють, що в їх роботі нічого не змінилося і вони працюють без застосування обмежень. Нарешті, 22% повідомляють про складнощі в роботі під час Covid-19, і що їм досі важко призвичаїтись до нових умов праці.

При цьому більшість юристів (60%) розповіли, що бізнес клієнтів/працедавців скоротився, тоді як у решти (33%) — будь-які зміни відсутні, а невелика частина опитаних (7%) повідомила, що бізнес клієнтів або працедавця за цей час навіть збільшився.

Зважаючи на кризу, доходи юристів певною мірою скоротилися. Про це повідомили 49% опитаних правників, в той час, як 42% розповіли, що не відчувають суттєвих змін. Між тим,  9% респондентів заявили навіть про збільшення власного заробітку.

Цікаво подивитися, як за цей час змінилися вимоги клієнтів/роботодавців до юристів. 54% зазначають про те, що вимоги не змінилися, хоча 40% кажуть про зростання вимог, а 6% навіть говорять, що умови пом’якшали. Серед тих, хто зазначив про збільшення вимог, найчастіше мова йшла про такі: 32% – клієнти вимагають збільшення обсягу виконуваної роботи при збереженні рівня оплати, 30% – намагаються знизити вартість роботи, 16% – вимагають знижки, 12% – вимагають скоротити час на виконання роботи. Ці дані свідчать про те, що пандемія змінила відносини юристів із замовниками й наразі останні частіше стали диктувати свої умови.

Слід зазначити, що хоча 50% опитаних повідомили, що не помітили будь-яких значних змін у рівні конкуренції, 31% юристів все ж таки зазначають, що конкуренція загострилася. У нових умовах життя та ведення бізнесу правники шукають нові моделі взаємодії із замовниками та адаптують власну практику задля збереження та утримання клієнтів. 25% респондентів повідомляють, що постійно шукають нове застосування своїх знань та навичок, щоб створити додаткову цінність для клієнтів, 21% юристів перейшли на консультування онлайн, а 12% почали спеціалізуватися у нових галузях права чи окремих питаннях, щоб відповідати поточним потребам бізнесу.

Юристи розповіли, що під час пандемії деякі практики стали мати більший попит, ніж до цього. Наприклад, зріс попит у сфері договірного права, значно зросла практика у сфері судового захисту, взаємодії з державними органами, податковому консалтингу, кримінально-правовому захисті та трудовому законодавстві. При цьому помітно скоротився обсяг особистих правових консультацій, що є досить закономірним наслідком. Також знизився обсяг практик банківського права та міжнародної торгівлі.

Серед електронних інструментів у роботі юриста традиційним лідером є електронна пошта – 90% відсотків правників використовують електронку як засіб комунікації. На другому місці є месенджери – 70% опитаних використовують їх для спілкування із клієнтами. На використання Zoom та Skype перейшли відповідно 31% та 17% респондентів. Інструментами для командної роботи, типу Slack, Confluence та CRM користується незначна частка – лише 6% опитаних.

В умовах нинішньої ситуації переважна частина правників відмічає, що взаємодія з державними органами значно ускладнилася (76%). Хоча є й ті, хто говорить про відсутність змін (20%), або навіть про те, що досвід спілкування з владними інстанціями покращився (4%).

Безперечно, світ зіткнувся з потужною кризою, для подолання якої потрібні значні зусилля. Щоб зростав ринок, потрібне зростання самої економіки. Але такі випробовування дають поштовх для нових можливостей. Всі пристосовуються до реалій, знаходять інші моделі взаємодії, щоб запропонувати свої навички та експертизу. Попри всі складнощі, 64% опитаних українських правників налаштовані оптимістично і вважають, що незабаром ситуація покращиться, але працювати доведеться вже по-новому.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *